Krośnicka Kolejka Wąskotorowa funkcjonuje od maja 2013 r.,
kursująca na terenie Zespołu Pałacowo – Parkowego w Krośnicach i Wierzchowicach,
po niemal3 km trasie,
gdzie znajduje się 5 mniejszych stacyjek, tworząc ścieżkę edukacyjną o nazwie Dolina Baryczy w miniaturze.
Główny budynek dworca w swojej architekturze nawiązuje do budynku Wrocławskiej kolei Dojazdowej.
Wewnątrz dworca znajduję się Centrum Informacji Turystycznej z lokalem gastronomicznym.
kursująca na terenie Zespołu Pałacowo – Parkowego w Krośnicach i Wierzchowicach,
po niemal
gdzie znajduje się 5 mniejszych stacyjek, tworząc ścieżkę edukacyjną o nazwie Dolina Baryczy w miniaturze.
Główny budynek dworca w swojej architekturze nawiązuje do budynku Wrocławskiej kolei Dojazdowej.
Wewnątrz dworca znajduję się Centrum Informacji Turystycznej z lokalem gastronomicznym.
Stoi na stacji lokomotywa, Ciężka, ogromna i pot z niej spływa - Tłusta oliwa. Stoi i sapie, dyszy i dmucha, Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha...
Już ledwo sapie, już ledwo zipie, A jeszcze palacz węgiel w nią sypie. Wagony do niej podoczepiali Wielkie i ciężkie, z żelaza, stali, I pełno ludzi w każdym wagonie...
Parowóz Px48 o numerze 1907 z 1955 r. kursował w przeszłości
na różnych torach, w tym również przez pół roku na trasie milickiej kolei
wąskotorowej.
Do roku 2012 kursował jako parowóz Wiluś, obsługując kolejki turystyczne Żuławskiej Kolei Dojazdowej z Nowego Dworu Gdańskiego.
Do roku 2012 kursował jako parowóz Wiluś, obsługując kolejki turystyczne Żuławskiej Kolei Dojazdowej z Nowego Dworu Gdańskiego.
Parowóz
,,Tomcio" typu Las z 1949 r. o numerze fabrycznym: 1982, w latach
1949-1987 był w eksploatacji w cukrowni w Leśmierzu,
następnie sprzedany do Niemiec w 1994 r. i ustawiony jako eksponat w Oberoderwitz, w 2005 r. przewieziony do Weißwasser, we wrześniu 2012 r.
sprowadzony do Polski i ustawiony jako eksponat przed dworcem głównym w Krośnicach.
następnie sprzedany do Niemiec w 1994 r. i ustawiony jako eksponat w Oberoderwitz, w 2005 r. przewieziony do Weißwasser, we wrześniu 2012 r.
sprowadzony do Polski i ustawiony jako eksponat przed dworcem głównym w Krośnicach.
Lokomotywa spalinowa WLs75-43 wyprodukowana w 1967 roku w ZNTK Poznań. Pracowała w Cukrowni Dobre,
wyremontowana w 2004 roku służyła na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Obecnie Lokomotywa jest sprawna technicznie
i obsługuje przejazdy w dni robocze, jako pomocnicza lokomotywa w Krośnicach.
wyremontowana w 2004 roku służyła na Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Obecnie Lokomotywa jest sprawna technicznie
i obsługuje przejazdy w dni robocze, jako pomocnicza lokomotywa w Krośnicach.
Parowóz typu Las wyprodukowany w 1958 r. w Fabryce
Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie.
Wycofany z eksploatacji w 1975 r. przez Ośrodek Transportu Leśnego Płociczno, następnie trafił jako eksponat do Niemiec w Weißwasser .
W 2012 r. sprowadzony do Polski i ustawiony jako eksponat przed dworcem głównym w Krośnicach.
Wycofany z eksploatacji w 1975 r. przez Ośrodek Transportu Leśnego Płociczno, następnie trafił jako eksponat do Niemiec w Weißwasser .
W 2012 r. sprowadzony do Polski i ustawiony jako eksponat przed dworcem głównym w Krośnicach.
Kolejka wąskotorowa o rozstawie torów 750
mm, zatacza pętle o długości 2,7 km.
Lokomotywa spalinowa WLs 180 nr 7220
Staw
rekreacyjny z rozbudowaną infrastrukturą dla aktywnie wypoczywających.
Przystanek
- Pałac Krośnice.
Neorenesansowy pałac von Volmersteinów w Krośnicach zbudowany w ok. 1785
roku przez rodzinę Reichenbachów z Goszcza. Pierwotnie budynek był
jednopiętrowy i znacznie mniejszy niż obecnie. 22 lipca 1845 roku, budynek wraz
z majątkiem nabył hrabia Adelberdt von der Recke -Volmerstein. Założyciel
Fundacji krośnickiej lecznicy (Deutschen-Samariter-Ordens-Stift). W tym samym
roku pałac przebudowano ze stylu barokowego na neorenesansowy. Na owe
czasy był to największy pałac na tym terenie, ustępując jedynie siedzibie w
Brzostowie. Wśród dobroczyńców zakładu leczniczego byli: cesarz Napoleon III,
król Prus Wilhelm I, następca tronu Holandii, Wielki Książę Meklemburgii i
Szwerin książę Fryderyk, generalicja, ministrowie i dyplomaci. Personel
lecznicy stanowili diakoni wyznania protestanckiego. Po śmierci hrabiego syn
Werner Leopold ostatecznie przebudował pałac w latach 1927-1929 r. według
architektury Hansa Thomasa, który nadał pałacowi w Krośnicach oryginalny i
niepowtarzalny kształt, który przetrwał do dziś. W 1945 roku budynek został
częściowo zniszczony i splądrowany przez wojska radzieckie. W 1952 r. obiekt
przeznaczono pod zarząd Państwowego Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych.
Po roku 1996 r. pałac został ponownie wyremontowany i przeznaczony na władze
Urzędu Gminy Krośnice. Budynek murowany z cegły, otynkowany, wniesiony na
rzucie prostokąta, podpiwniczony, dwukondygnacyjny, z zagospodarowanym
poddaszem, nakryty dachem czterospadowym z nowszymi lukami. Główne wejście
poprzedzone tarasem ze skodami, nad wejściem kartusz herbowy rodziny von der
Recke von Volmerstein. Od ogrodu ganek filarowo-kolumnowy, podtrzymujący
balkon. Dekoracje elewacji budynku skromne, z prostymi obramowaniami wokół
otworów okiennych. Układ wnętrz przekształcony na potrzeby biurowe Urzędu
Gminy. Do pałacu przylega rozległy park krajobrazowy, na tyłach Zespołu
Pałacowego zachowały się nagrobki i kamień upamiętniający rodzinę von
Volmerstein, w pobliżu ruiny zabudowań dawnego folwarku.
Na tyłach Zespołu Pałacowego zachowały się granitowe nagrobki
i kamień upamiętniający rodzinę von Volmerstein.
Radziecki samolot szkoleniowo-treningowy Jak-11. Zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Aleksandra Jakowlewa. Został sprowadzony w latach sześćdziesiątych,
przypuszczalnie z lotniska w Poznaniu. Eksponat ustawiony przy Schronisku Młodzieżowym w Krośnicach.
przypuszczalnie z lotniska w Poznaniu. Eksponat ustawiony przy Schronisku Młodzieżowym w Krośnicach.
Przystanek
,,Pałac Wierzchowice" nawiązuję swoją nazwę od nieistniejącego pałacu z ok. 1717 r., z fundacji rodu Reichenbachów,
pózniej własność Hochbergów, (rozebrany 1989 r. ). Do dziś zachował się jedynie Park leśny (pierwotnie ogród) w stylu angielskim,
oraz zabudowania dawnego folwarku.
pózniej własność Hochbergów, (rozebrany 1989 r. ). Do dziś zachował się jedynie Park leśny (pierwotnie ogród) w stylu angielskim,
oraz zabudowania dawnego folwarku.
Kościół par. p.w. Narodzenia N. P.
Marii w Wierzchowicach zbudowany w latach 1769-73, dla zboru ewangelickich kolonistów z
Wirtembergii, za proboszcza Samuela Abrahama Lauterbacha. Zgodnie z testamentem
Henryka von Reichenbach przyozdobiony i hojnie wyposażony w 1819 r. Kościół
barokowy położony na cmentarzu grzebalnym z konstrukcji szkieletowej, na
podmurówce, z wierzą murowaną z cegły, otynkowany. Salowy, na planie prostokąta
ze ściętymi narożnikami, z niższą prostokątną dobudówką zakrystii od zach. Dach
wielospadowy pokryty dachówką z wieżą pobitą blachą cynkową. Wnętrze kryte
stropem pobitym deskami, wspartym na dwóch wzdłużnych podciągach. Nawa świątyni
z dwiema kondygnacjami empor po bokach, wspartych na drewnianych filarach, oraz
emporą organową od strony wsch. uniesioną na czterech filarkach. Ściany całego wnętrza
wyłożone boazerią, w dwóch kondygnacjach przeprute szerokimi oknami zamkniętymi
odcinkowo, u dołu niskimi, u góry wysokimi. Za ołtarzem głównym, nad wejściem do zakrystii
dwa kartusze z herbami rodziny Reichenbachów.
Ruiny kaplicy na dawnym
cmentarzu ewangelickim w Wierzchowicach.
Kaplica rodu Hochbergów
na poł. od Wąbnic. Zbudowana na planie regularnego sześcioboku z wejściem od
zachodu. We wnętrzu stoją dwa puste sarkofagi z wypisanymi inskrypcjami:
Hans Heinrich XVI von Hochberg Freicherr zu
Fürstenstein geb. 19.V.1874 in Rohnstock+13.II.1933 in Berlin. Off.Jch.2.10.
oraz Eleonore Gräfin von Hochberg Freifrau zu Fürstenstein Gräfin Harrach. geb.
4.VII.1878 in Tiefhartmannsdorf Ev.
Jch.U.27.u.28.
www.klubpodroznikow.com
Stacja PKP Wierzchowice. Według książki Marii Maltzan ,,Bij w werbel i nie lękaj się" ufundowany został przez samego cesarza niemiec, który przyjeżdżał na polowania do Hochbergów.
Źródło:
* Katalog Zabytków Sztuki w Polsce - Milicz, Żmigród, Twardogóra i Okolice.
Julian Tuwim - ,,Lokomotywa”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz